KARTEL S.C. - Materiały do sitodruku
                Home
                O nas
                Sericol
                Materiały pomocnicze
                Usługi
                Kontakt




        KARTEL S.C. - 2008

statystyka

Dirasol Enduro

<<<   Powrót

Emulsja Dwuazowo-fotopolimerowa

Dirasol Enduro jest emulsją o wysokiej zawartości suchej masy, dwuskładnikową, specjalnie przygotowaną do stosowania z agresywnymi chemicznie i mechanicznie farbami, jak na przykład mocno ścierające farby ceramiczne używane w przemyśle ceramicznym i przy zadruku szkła. Emulsja może być stosowana z szerokim asortymentem rzadkich i gęstych siatek. Charakteryzuje się niezwykłą odpornością na działanie czynników mechanicznych i chemicznych. To zapewnia szablonom wykonanym z emulsji Dirasol Enduro długą żywotność, szczególnie, gdy zastosuje się ją w połączeniu z utwardzaczem do szablonów Sericure.

Bezpieczne oświetlenie
Wszelkie prace z emulsjami Dirasol powinny być wykonywane w świetle o niskiej zawartości niebieskiego i ultrafioletowego promieniowania. Bezpieczne oświetlenie fotograficzne nie jest konieczne, ale zalecane jest stosowanie oświetlenia żółtego, jakie np. dostarcza złota świetlówka fluorescencyjna. Światło dzienne musi być wykluczone albo przefiltrowane przez przesłaniającą okna warstwę żółtego lakieru lub żółtej folii.

Uczulanie emulsji
Emulsja Diazo Enduro jest dostarczana w dwóch opakowaniach składających się z:
Część A      -      zabarwiona emulsja,
Część B      -      uczulacz diazo (dwuazowy)
które miesza się następująco:
1. Do buteleczki z uczulaczem nalać wody do poziomu nie mniejszego niż 80% jej objętości i dobrze wytrząsnąć, aż do całkowitego rozpuszczenia substancji uczulającej.
2. Dodajemy roztwór uczulacza do emulsji i dokładnie mieszamy. Idealnie, jeśli przed zastosowaniem emulsję pozostawimy na 1 godzinę, aby uwolniły się zawarte w substancji pęcherzyki powietrza.
Emulsje uczulone,przechowywane w temperaturze pokojowej, powinny zostać zużyte w ciągu dwóch tygodni.
Przygotowanie siatki
Siatkę należy odtłuścić w automatycznym urządzeniu czyszczącym za pomocą preparatu Xtend Prep 300 Sprayable Degreasing Concentrate lub ręcznie, używając Prep 102 Degreasing and Emulsifying Concentrate. Przy stosowaniu Prep 102 najpierw należy zwilżyć sito, a potem nałożyć środek przy pomocy gąbki lub szczotki i rozprowadzić go pocierając siatkę ruchami kolistymi. Proszę się upewnić, że obydwie strony sita zostały dokładnie oczyszczone. Takie sito odkładamy na kilka minut, a następnie spłukujemy zimną wodą, aby usunąć wszelkie ślady Prep. Odstawiamy sito do całkowitego wyschnięcia.

Rynienki do powlekania firmy Sericol
Rynienka składa się z precyzyjnie wytłoczonego korytka aluminiowego, którego boki są ograniczone plastikowymi zatyczkami, uformowanymi metodą wtryskową, co pozwala na dokładne i jednolite nawarstwianie emulsji światłoczułej. Aluminium jest oksydowane, przez co wytwarza się twarda warstwa ochronna zabezpieczająca powierzchnię korytka, chroniąca przed korozją i ułatwiająca czyszczenie. W krawędzie są wbudowane specjalne łopatki i szczeliny, które zapewniają krawędzi powlekającej stały, optymalny kąt nachylenia do siatki, co pomaga w eliminacji nierównomiernego zaciągnięcia emulsji. Te udogodnienia pozwalają nawet stosunkowo niedoświadczonemu operatorowi na szybsze i bardziej dokładne zaciągnięcie sita. Rynienki są zaprojektowane do wykonania powleczenia o średniej grubości warstwy. Dzięki nim można osiągnąć pożądaną grubość matrycy przy mniejszej ilości zaciągnięć niż w przypadku rynienki o ostrzejszej czy mniej precyzyjnej krawędzi. Ilość emulsji zużytej do powleczenia danej powierzchni sita jest w zasadzie uzależniona od gęstości siatki. Odpowiednio wypełniona rynienka firmy Sericol wystarczy do jednokrotnego pokrycia powierzchni 1,5-2 m2.

Instrukcja stosowania
Bezpieczne oświetlenie
Wszystkie prace z emulsją Dirasol 916 należy prowadzić przy oświetleniu o niskiej zawartości fal niebieskich i ultrafioletowych. Ciemnia fotograficzna nie jest konieczna, ale wskazane jest stosowanie oświetlenia żółtego lub słabych żarówek wolframowych. Użytecznym światłem w pracowni jest żółta lampa fluorescencyjna, a dostęp światła słonecznego powinien być całkowicie wykluczony lub może ono przechodzić przez filtr żółty (warstwa żółtego lakieru lub folia przymocowana do szyby).



Powlekanie emulsją
Powlekanie automatyczne:

Poleca się jedno równoczesne zaciągnięcie emulsji po obydwu stronach. Jeśli wymagana jest większa grubość matrycy, można zastosować jeszcze jedno jednoczesne zaciągnięcie lub dodać kilka zaciągnięć po stronie raklowej.

Powlekanie ręczne:

Postawić sito na dolnej krawędzi, a górną odchylić nieco od siebie i rozpocząć powlekanie w następujący sposób. Nałożyć jedną warstwę po stronie drukowej, a następnie jedną lub dwie warstwy po stronie raklowej, metodą mokro na mokro. W zależności od wymaganej grubości powłoki, można jeszcze dołożyć kilka warstw po stronie raklowej.

Suszenie

Sito suszymy w pozycji poziomej, skierowane stroną raklową ku górze, w ciemnym pomieszczeniu lub w łagodnym świetle żółtym. Można zastosować nawiew ciepłego powietrza lub komorę suszącą, (do 400C), o odpowiednim poziomie wilgotności 20-40%. Należy uważać, by na sito nie rozpylić kurzu. Aby zapewnić maksymalną trwałość szablonu, przed rozpoczęciem naświetlania emulsja musi być całkowicie wysuszona. Wysuszone sita należy przechowywać w ciemnym i chłodnym pomieszczeniu maksymalnie przez tydzief, a najlepiej naświetlić je do 48 godzin.
Przedłużone przechowywanie w wilgotnym otoczeniu może spowodować problemy z wywoływanie.


Naświetlanie
Prawidłowy czas naświetlenia jest najważniejszym faktorem decydującym o uzyskaniu optymalnej dokładności i rozdzielczości, oraz o trwałości matrycy. Na czas naświetlania ma wpływ wiele czynników i dlatego w różnych przypadkach czasy ekspozycji znacznie się między sobą różnią. Dlatego stosując nieznaną emulsję lub przy zastosowaniu nowego eródła światła poleca się zastosowanie testu stopniowego naświetlania.

Wygląda to tak.
1. Przygotowuje się kalkulator naświetlania.
2. Ustawia się pasek dobrego filmu pozytywowego, zawierającego szczegóły przed powleczonym emulsją sitem. Czarnym papierem maskującym stopniowo zasłania się powierzchnię sita w czasie naświetlania, co umożliwi uzyskanie serii matryc o rosnącym czasie ekspozycji. Zazwyczaj następny czas jest dwukrotnie dłuższy od poprzedniego. Za idealny czas uważa się ten najkrótszy, przy którym nie następuje strata emulsji po stronie raklowej sita po wywołaniu. Nadmierne naświetlenie powoduje stratę detali, a niedoświetlenie osłabia matrycę. Test należy koniecznie powtórzyć przy zastosowaniu krótszych odstępów czasowych, co pozwoli na bardziej precyzyjne ustalenie czasu ekspozycji. Film ustawiamy na sicie, przy czym emulsja filmu musi się stykać z emulsją powlekającą sito, i mocujemy go za pomocą taśmy. Następnie takie kompletne sito umieszczamy w kopioramie, celem zapewnienia idealnego przylegania. Poniższe dane mogą być wskazówką przy przeprowadzaniu pierwszego testu.


Wywoływanie matrycy
Włożyć sito do myjki ręcznej lub automatycznego urządzenia do wywoływania. Delikatnie zwilżać obie strony sita przy pomocy rozpylonej zimnej lub ciepłej wody (nie więcej niż 40OC). Po około 30-40 sekundach powoli należy zwiększać ciśnienie wody. Kontynuujemy wymywanie, aż pokażą się czyste i ostre powierzchnie obrazu. Przy matrycach grubych, o wysokiej warstwie emulsji, można pozostawić je mokre przez kilka minut, a następnie przystąpić do wywoływania.

Ostateczne suszenie i Retusz
Suszyć przy pomocy nawiewu. Jakiekolwiek pojawiające się wady czy też drobne otwory, będące zwykle rezultatem kurzu lub plamek na diapozytywie, mogą być wypełnione przy pomocy środka do retuszu lub emulsji, która wymaga naświetlenia. Jeśli stosować będziemy farby wodne, najlepiej użyć emulsji wodoodpornej. Po wyretuszowaniu sito jest gotowe do użycia.

Utwardzanie sita
Trwałość emulsji Dirasol Enduro, przy przewidywanych długich seriach druku, można wzmocnić stosując utwardzacz do matryc Sericure. Więcej szczegółów można znaleeć w karcie informacyjnej "Xtend Stencil Fillers and Stencil Treatments".


Oczyszczanie sita
Automatyczne urządzenie czyszczące
Usunąć wszelkie pozostałości farb przy pomocy środka Xtend Screen Cleaner i odwarstwić stosując roztwór Strip Liquid Concentrate.


Mycie ręczne
Wszelkie ślady farb należy zmyć szmatką zwilżoną zmywaczem Xtend Screen Cleaner. Następnie sito zmywamy wodą i nakładamy roztwór środka odwarstwiającego emulsję (Strip Powder lub Liquid) na obydwie strony siatki. Pozostawiamy na kilka minut. Sito może być potem z łatwością oczyszczone strumieniem wody lub przy pomocy wody pod wysokim ciśnieniem.

Przechowywanie
Nie uczulona emulsja Dirasol powinna być przechowywana w możliwie najchłodniejszym miejscu (nie poniżej 2oC i nie powyżej 35oC). Przechowywanie uczulonej emulsji powinno się odbywać w podobnych warunkach, w oryginalnych pojemnikach, dokładnie zamkniętych wieczkiem. Produkt pozostaje stabilny w temperaturze 22OC przez dwa tygodnie. Ten czas można wydłużyć przechowując uczuloną emulsję w lodówce. W temperaturze powyżej 22OC okres przechowywania znacznie się skraca.

Opakowanie standardowe
NDirasol Enduro

EADUR/18 - Large Jumbo Pack (duże opakowanie zbiorcze) emulsji i uczulacza do uzyskania 18 (4 x 4,5) l gotowej emulsji.


Problemy i ich rozwiązywanie
WADYPRZYCZYNY I ROZWIĄZANIA
 1.Obraz wcale nie daje się wymyć  - Przypadkowe naświetlenie - sprawdzić, czy emulsja lub powleczone sito nie zostało
 - Sito wyschło w wysokiej temperaturze - suszyć w tem. poniżej 40oC, unikać gorących miejsc.
 - Przedłużono czas przechowywania uczulonej emulsji lub powleczonych sit.
 - Sprawdzić stopief krycia diapozytywu.
 - Przechowywano w zbyt wilgotnym otoczeniu.
 2. Tylko część obrazu się wymyła  - Nierówne powleczenie sita - sprawdzić, czy sito jest naprężone, a rynienka nieuszkodzona.
 - Zmontowany diapozytyw składał się z filmów o różnym stopniu przejrzystości - używać tych samych typów filmów.
 - Czas naświetlania był zbyt długi dla powierzchni ze szczegółami - zastosować barwioną siatkę lub skrócić czas świecenia.
 - Nierównomierne przyleganie - sprawdzić kopioramę lub kontakt pomiędzy filmem a sitem.
 - Nadmierne naświetlenie - skrócić czas.
 3. Pozorne otwarcie oczek - obraz nie drukuje się  - Nieodpowiednie wymycie - usunąć nadmiar wody z sita.
 - Niewystarczające naświetlenie, które spowodowało, że raklowa strona sita jest nieutwardzona i blokuje oczka w czasie wywoływania lub utwardzania.
 4. Naświetlona matryca zmywa się z sita lub przedwcześnie się niszczy  - Niedoświetlenie - barwione, multiwłókniste, stalowe siatki oraz wielokrotne powleczenia wymagają dłuższego czasu naświetlania. Zabarwione na brązowo sito po odwarstwieniu emulsji wskazuje na jej niedoświetlenie.
 - Emulsja nie zostało odpowiednio wysuszona przed naświetlaniem - wydłużyć czas suszenia lub obniżyć poziom wilgotności.
 5. Obraz ma duże ząbki  - Sito wywoływane wodą pod zbyt dużym ciśnieniem - zwilżyć sito, a następnie delikatnie spłukać.
 - Odbicia światła - zastosować siatkę barwioną.
 - Zbyt słabe przyleganie - zapewnić równomierny kontakt pomiędzy sitem a filmem.
 - Zbyt rzadkie sito dla danego wzoru.
 - Niewystarczająca warstwa emulsji - ostatnie powleczenie wykonać od strony rakla.
 - Niedoświetlenie - wydłużyć czas.
 6. Rybie oczka  - Żle przygotowane sito - dokładnie odtłuścić przy pomocy zalecanych środków.
 - Wady w zaciąganiu emulsji - upewnić się, że krawęde rynienki jest czysta i że nie utworzył się kożuch wskutek długiego przechowywania emulsji w nie przykrytym korytku.
 - Zanieczyszczenia środowiskowe - zachować czystość w pomieszczeniach i ograniczyć ilość kurzu.
 7. Dziurki w szablonie  - Brudne szkło lub diapozytyw w czasie naświetlania.
 - Zbyt szybkie powlekanie - zwolnić, by otwarte przestrzenie siatki mogły się napełnić emulsją bez blokowania pęcherzyków powietrza.
 - Powietrze w emulsji - po wymieszaniu emulsji z uczulaczem odstawić ją, by się odpowietrzyła.
 - Niedoświetlenie - wydłużyć czas naświetlania, by nie powstał słaby szablon.